آموزش بهینه سازی وبسایت با جی تی متریکس (GTmetrix) – 2022

جی تی متریکس (GTmetrix)، یکی از محبوبترین ابزارهای آنلاین جهت تست سرعت و عملکرد وب سایت میباشد. این ابزار، وبسایت شما را برای تست عملکرد از یک منطقه از دنیا با یک مرورگر اسکن کرده و پس از بررسی کامل، در صورت وجود مشکل، توصیهها و پیشنهاداتی جهت بهبود ارائه میدهد.
معمولا متخصصان سئو و طراحان وبسایت برای بهینه کردن و اصولی ساختن وبسایت خود، از تستهای مربوط به جی تی متریکس استفاده میکنند.
اخیرا GTmetrix تغییراتی را در الگوریتم و فاکتورهای بررسی خود اعمال کرده است که در این پست از نت افراز بلاگ میخواهیم به صورت کامل این تغییرات را بررسی کنیم.
قبل از هرچیز، توجه داشته باشید که جیتی متریکس برای کاربران ایرانی، محدودیت برای آنالیز وبسایت قرار داده است. بنابراین لازم است تا قبل از وارد کردن وبسایت خود، وارد اکانت رایگان خود شوید.
اهمیت بهینهسازی وبسایت
وقتی شما صاحب یک وبسایت هستید، مهمترین مسئلهای که برای شما اهمیت پیدا خواهد کرد بحث سرعت و بهینه بودن وبسایت شما در فرآیند فراخوانی خواهد بود. حال باید بدانید که بهینه بودن و سرعت خوب یک وبسایت به فاکتورهای زیادی بستگی دارد.
فاکتورهایی مانند:
- بهینه بودن کدهای وبسایت
- داشتن فاکتورهای نرم افزاری لازم در کانفیگ سرور میزبان وب سایت
- وجود سخت افزار قدرتمند در سرور میزبان وب سایت شما
- سبک بودن و بهینه بودن قالب وبسایت شما
- متصل بودن سرور میزبان وبسایت شما به شبکه اینترنت پر سرعت و با کیفیت
و فاکتورهای مختلف زیاد دیگری که وجود دارند.
آیا تا به حال فکر کردهاید که چگونه میتوانید نسبت به بهینهسازی وبسایت خود اقدام کنید؟
اولین قدم برای بهینهسازی وبسایت این هست که متوجه شوید چه مشکلاتی در بحث بهینهسازی سمت سرور میزبان وبسایت شما و همینطور چه موارد و کم و کاستیهایی در مبحث بهینه بودن وبسایت شما وجود دارد؟ حال چگونه میتوانیم این موارد را آنالیز و بررسی نماییم؟
در مورد آنالیز وب سایتها در بستر اینترنت، وبسایتها و ابزارهای آنلاین و آفلاین زیادی در طول این سالها منتشر و طراحی شده که خدمات مختلفی ارائه داده و به شما در تسریع شناسایی مشکلات وبسایت خود کمک خواهند کرد. یکی از مشهورترین این وب سایتها جی تی متریکس (Gtmetrix) نام دارد.
بدلیل اینکه در کشور عزیز ما ایران نیز این وب سایت طرفداران زیادی دارد و محبوب است، به عنوان مرجعی برای بحث آنالیز مشکلات وبسایتها از نظر سرعت و بهینهسازی تبدیل شده است. بسیاری از افراد، جهت سنجش کیفیت هاست و میزان بهینه بودن وبسایت از خدمات آنالیز جی تی متریکس استفاده میکنند.
این وبسایت خدمات خود را در دو سطح رایگان و تجاری غیر رایگان ارائه میدهد که در سطح غیر رایگان امکانات بیشتری مانند:
- مانیتورینگ دائم و دقیق وبسایت و یا صفحات خاص از وبسایت شما
- ارائه API دقیق جهت کنترل و مدیریت درخواستها از راه دور
- امکان تست از لوکیشنهای مختلف و سرورهای بیشتر از کشورهای مختلف
- امکان تست مختص دستگاههای تلفن همراه و تبلت
- امکان ارائه گزارش کاملتر و تکمیلتر در فرمتهای مختلف
و..
میتوان اشاره نمود.
وبسایت GTmetrix به شما کمک میکند تا به سرعت مشکلات سرعت و غیربهینه بودن وبسایت و سرور میزبان وبسایت خود را شناسایی کنید؛ در کنار این راهکارهایی نیز جهت حل مشکلات و بهبود آنها ارائه میدهد. این قابلیتهای عالی است که خدمات این وبسایت را متمایز کرده و سبب محبوب شدن آن گردیده است.
GTmetrix چه مواردی را آنالیز و بررسی میکند؟
جی تی متریکس موارد مختلفی را در تست خود آنلایز و بررسی میکند. از جمله:
- سرعت لود اولیه وبسایت شما
- سرعت لود ثانویه وبسایت شما
- میانگین سرعت وبسایت شما
- بهینه بودن تصاویر استفاده شده در وبسایت شما
- بررسی بهینه بودن و Clean بودن کدهای جاوا اسکریپت استفاده شده در وبسایت شما
- بررسی فاکتورهای لازم سمت سرور جهت بهینهسازی و سرعت بهتر وب سایت
- بررسی بهینه بودن فونتهای استفاده شده در وبسایت
- بررسی صحت استفاده از CDN جهت بهبود سرعت بارگذاری محتوای استاتیک وبسایت
- و..
معمولا از جی تی متریکس برای چه هدفی استفاده میکنیم؟
جی تی متریکس با استفاده از رباتهای خود، کدهای فرانت اند (مانند Html، CSS،JS و …) وبسایت شما را مشاهده کرده و نسبت به کیفیت آن به شما امتیاز میدهد. همچنین پیشنهاداتی را برای بهبود وبسایتتان به شما ارائه میدهد.
با توجه به تجربهی متخصصین سئو و طراحان وبسایت، در صورت رعایت تمامی این موارد، میتوانیم به قالب کلی یک وبسایت خوب برسیم. البته رعایت موارد مربوط به GTmetrix به تنهایی باعث بهبود سئوی وبسایت شما نشده و موارد بسیار زیادی از جمله نوع محتوا و بک لینک و … نیز تاثیر به سزایی در رتبهی وبسایت شما در موتورهای جستجو دارد.
تغییرات جدید جی تی متریکس چیست؟
تا همین اواخر، GTmetrix از کتابخانههای قدیمی PageSpeed و YSlow برای امتیازدهی وبسایتها و پیشنهاد بهترین روش ها برای عملکرد وب استفاده میکرد. اگرچه این کتابخانهها در اندازهگیری میزان بهینه سازی صفحه وب برای سرعت عالی هستند، اما عملکرد واقعی و سرعت بارگذاری صفحه وب را برای کاربران واقعی اندازه گیری نمیکند.
برای رفع این اشکال ، GTmetrix الگوریتم خود را به روز کرد تا از آخرین معیارهای Lighthouse Google استفاده کند. نسخه جدید GTmetrix در ۱۶ نوامبر سال ۲۰۲۰ منتشر شد. این به روز رسانی یک درجه جدید GTmetrix را همراه با امتیازات جدید عملکرد و ساختار معرفی میکند.
چرا امتیاز وبسایت من با آپدیت جدید GTmetrix کاهش پیدا کرده است؟
ورژن قبلی GTmetrix، فقط فرانتاند وبسایت شما را بررسی میکرد. یعنی با بررسی کدهای مربوط به HTML، CSS و JavaScript، به شما پیشنهاداتی میداد تا با رعایت آن بتوانید سرعت بارگذاری صفحات وبسایت خود را افزایش دهید.
اما ورژن جدید GTmetrix المانهای دیگر مانند عملکرد لود شدن صفحات، تعامل و ثبات ظاهری را در نظر گرفته و شیوهی جدید امتیازدهی را اعمال کرده است.
به صورت کلی، در فرآیند آنالیز GTmetrix، بررسی وبسایت از حالت PageSpeed/Yslow به Performance/Structure تغییر پیدا کرده است. یعنی با استفاده از الگوریتم Lighthouse از گوگل، توانسته است تا امتیازدهی و پیشنهادات خود را کاربردیتر کند.
چگونه با GTmetrix وبسایت خود را بررسی کنیم؟
برای بررسی وبسایت خود از طریق GTmetrix، ابتدا لازم است تا وارد وبسایت GTmetrix شوید.
توجه داشته باشید که برای کاربران داخل ایران لازم است تا از قبل در این وبسایت ثبت نام کرده باشید.
سپس نام دامنه (یا هر بخشی از وبسایت خود که قصد آنالیز آن را دارید) وارد کرده و بر روی Analyze کلیک کنید.
اگر که شما در وبسایت GTmetrix به صورت رایگان ثبت نام کرده باشید، بخش پایینی برای تنظیمات بیشترنمایش داده میشود.
شما میتوانید از این بخش، کشوری که از آنجا وبسایتتان بررسی میشود و همچنین مرورگر و پلتفرم بررسی وبسایت خود را انتخاب کنید.
البته برخی از این امکانات ممکن است پولی باشد و نیاز به ورژن Pro از جی تی متریکس دارد.
معرفی بخشهای مختلف آنالیز GTmetrix
نتیجهی اولیه و امتیاز دهی جی تی متریکس:
نتیجهی اولیهی GTmetrix شامل دو بخش اصلی میشود:
۱. Gtmetrix Grade
این امتیاز بر اساس Lighthouse گوگل و همچنین الگوریتمهای مربوط به جی تی متریکس میباشد. این سیستم که جایگزین امتیاز دهی سابق GTmetrix یعنی Pagespeed و Yslow بوده، ساختار جدیدی از امتیازدهی را دارد.
این امتیاز دهی، تاثیر گرفته از دو بخش:
- Performance Score (70%)
- Structure Score (30%)
میباشد که سهم هرکدام در امتیاز دهی مشخص شده است.
بخش Performance Score:
این بخش که نشات گرفته از الگوریتم گوگل Lighthouse میباشد، نشان دهندهی عملکرد کلی وبسایت شما است که خود شامل ۶ بخش اصلی میشود:
- نحوهی بارگذاری (۵۵%)
- تعامل (۴۰%)
- ثبات بصری (۵%)
البته هرکدام از این بخشها توضیحات مفصلی داشته که در یک مقاله بصورت جداگانه دربارهی آن صحبت خواهیم کرد.
بخش Structure Score:
بخش امتیازِ ساختار یا همان Structure Score، به شما میگوید که وبسایت شما در اصل تا چه مقداری بهینه شده است.
این بخش شامل المانهایی است که Lighthouse و GTmetrix را شامل میشود.
شما میتوانید از طریق “این لینک” المانهای Lighthouse و از طریق “این لینک”، المانهایی که GTmetrix در نظر گرفته را مشاهده کنید.
۲. Web Vitals:
بخش Web Vitals، حدودا مشابه با بخش Performance Score میباشد. (توضیحات کامل)
یعنی امتیاز دهی به این بخش شامل موارد زیر میباشد:
نتیجهی ثانویهی جی تی متریکس (توضیحات کامل و توصیههای کلیدی)
بخش دوم جی تی متریکس، نشان دهندهی وضعیت دقیقتر وبسایت و توصیههایی برای رفع مشکل آن است. این بخش نیز شامل ۶ بخش شده که ۴ بخش ابتدایی آن بسیار مهمتر و ضروریتر میباشند:
بخش اول: بخش خلاصه GTmetrix:
این بخش به صورت خلاصه، بخشهای Performance و Structure و waterfall را پوشش میدهد. یعنی میتوان بخش Summary را به سه بخش تقسیم کرد:
۱ – بخش Speed Visualization:
این بخش که تقریبا شبیه به بخش Waterfall عمل میکند، در اصل نمایش دهندهی سرعت لود بخشهای مختلف وبسایت شما در زمانهای مختلف است.
یعنی در این بخش شما میتوانید تجربهی یک کاربر هنگام لود وبسایت خود را مشاهده کنید و ببینید که به ترتیب چه اجزایی از وبسایت شما لود میشود.
۲. بخش Top Issues:
بخش Top Issues یا همان مشکلات اصلی، شبیه به بخش Structure رفتار میکند. در این بخش مشکلات اصلی وبسایت شما را بازگو کرده و به شما میگوید که برای رفع آن باید چه کارهایی را انجام دهید.
دقت کنید که بهتر است این بخش توسط متخصصین طراحی وب، بررسی شود.
همچنین بخشهای با رنگ قرمز و نارنجی اولویت بسیار بیشتری نسبت به بخشهای سبز دارند.
۳. Page Details:
این بخش نیز شبیه به بخش Performance بوده و دلیل کندی وبسایت شما را نمایش میدهد که شامل دو بخش:
- حجم صفحات
- تعداد درخواستها به وبسایت
میشود. همچنین میتوانید نوع محتوایی که باعث آن شده است را نیز مشاهده کنید.
بخش دوم(Performance): عملکرد وبسایت در GTmetrix:
این بخش نمایانگر مدت زمان لود وبسایت به صورت دقیق است. شما میتوانید با بهبود این بخش، سرعت لود اولیهی وبسایت خود را بهبود دهید. این بخش شامل دو قسمت اصلی میشود:
بخش Performance Metrics
این بخش نسبت به معیارهای Lighthouse، عملکرد لود وبسایت شما را بررسی میکند. شما میتوانید با کلیک بر روی علامت سوال و مطالعهی بخش مورد نظر، نسبت به بهبود عملکرد آن بخش اقدام کنید.
بخش Browser Timing
این بخش با توجه به نسبتهای زمانی که مرورگرتان به شما میدهد، سرعت لود بخشهای مختلف را بررسی میکند.
توجه داشته باشید که اگر سرویس شما داخل ایران بوده، ممکن است این نتایج مقداری متفاوت باشد. زیرا محل بررسی این اطلاعات خارج از ایران بوده و به دلیل پینگ بالاتر سرورهای ایران نسبت به خارج، ممکن است نتایج دقیقی به دست نیاید.
بخش سوم (Structure): بخش مربوط به ساختار وبسایت در GTmetrix:
این بخش که یکی از مهمترین بخشهای تحلیل GTmetrix میباشد، در اصل بخشی است که مشکلات وبسایت شما را گفته و شما را در رفع مشکلات وبسایتتان کمک میکند.
رعایت موارد این بخش، کمک بسیاری به بهینهسازی وبسایت شما میکند.
البته توجه داشته باشید که بخشهایی که ضرورت بیشتری در انجام دارند (با رنگ قرمز و نارنجی نمایش داده میشوند) اولویت بیشتری برای رفع آن داشته و بخشهای سبز اهمیت کمتری دارند.
برای مثال در تصویر زیر:
در بخش IMPACT، درجهی اهمیت مشکل بوجود آمده را میتوانید مشاهده کنید.
همچنین با کلیک بر روی مشکل بوجود آمده، و با کلیک بر روی Learn How to Improve This، میتوانید نسبت به رفع مشکل گفته شده مطالعه و اقدام کنید.
بخش سوم (WaterFall): بخش مربوط به لود بخشهای مختلف سایت
این بخش که در ورژن سابق GTmertix نیز قرار داشته است، به صورت آبشاری لود بخشهای مختلف وبسایت شما را نمایش میدهد.
این نمای کلی، درخواستهایی که به بخشهای مختلف داده میشود را نمایش میدهد.
جهت آشنایی بیشتر با این بخش، میتوانید بر روی این لینک کلیک کنید.
کلام آخر …
به صورت کلی، وبسایت GTmetrix، با استفاده از ابزارهای خود، نتایجی را دربارهی عملکرد وبسایتتان به شما نمایش میدهد.
البته توجه داشته باشید که این نتایج کاملا قطعی نبوده و نسبت به فاکتورها و معیارهای وبسایت GTmetrix میباشد.
برای مثال اگر که شما از سرویس داخل ایران استفاده کنید، به دلیل آنکه بررسی وبسایت شما از کشورهای خارجی انجام میشود، ممکن است نتایج بدست آمده از بررسی وبسایت، نسبت به داخل ایران متفاوت باشد.
همچنین این بخش، معرفی کلی GTmetrix بوده و در آینده، به صورت دقیقتر، بخشهای مختلف را معرفی خواهیم کرد.
امیدوارم که این آموزش برای شما مفید بوده باشد.
شاد و پیروز باشید.
بازدیدها: ۰