
سئو یا بهینهسازی موتور جستجو، مانند هر شاخه دیگری از صنعت، فرهنگ لغات و تعاریف مخصوص به خود را دارد. در اینجا فرهنگی شامل بیش از ۲۰۰ عبارت تهیه شده است. اگر بخواهید در مورد سئو مطالعه داشته باشید، حتما با این عبارتها مواجه خواهید شد. با نت افراز همراه باشید تا با فرهنگ لغات سئو آشنا شوید.
A
Above the Fold
قسمتی از محتوای سایت که قبل از اسکرول (scroll) کردن صفحه یک سایت، به نمایش در میآید. گوگل در سال ۲۰۱۲، با طراحی الگوریتم آرایش صفحه (Page Layout Algorithm) رنکینگ سایتهایی را که در این فضا تبلیغات زیادی نمایش میدهند، پایین آورد.
AJAX
این کلمه مخفف عبارت Asynchronous JavaScript and XML به معنی جاوا اسکریپت و XML ناهمگام است. AJAX نوعی برنامهنویسی است که در آن به صفحات سایت اجازه داده میشود تا با سرور تبادل اطلاعات داشته باشند. در این صورت، صفحات بدون احتیاج به بارگذاری مجدد به شکل دینامیکی تغییر میکنند.
Algorithm
یک برنامه کامپیوتری پیچیده که موتورهای جستجو از آن برای بازیابی دادهها و تحویل نتایج جستجو استفاده میکنند. موتورهای جستجو از ترکیبی از الگوریتمها برای رتبهبندی نتایج و نمایش مرتب آنها بهره میگیرند. موتورهای جستجو فاکتورهای مشخصی برای رتبهبندی دارند.
Algorithm Change
ممکن است یک الگوریتم بدون اطلاع شما تغییر کند. ولی تاثیر این تغییر را میتوان حس کرد. بعضی از تغییرات کند هستند و چند هفته طول میکشد تا کامل شوند. تغییرات الگوریتم به سه شکل زیر هستند:
- Algorithm Update: زمانی است که موتور جستجو فاکتورهای مشخصی را در یک الگوریتم (که از قبل وجود داشته) تغییر میدهد.
- Algorithm Refresh: زمانی است که موتور جستجو الگوریتم را با همان فاکتورهای قبلی دوباره اجرا میکند.
- New Algorithm: زمانی است که موتور جستجو یک الگوریتم جدید را برای بالا بردن کیفیت جستجو به ساختار خود اضافه میکند: برای مثال Google Panda یا Google Penguin.
Alt Attribute
کد HTML که اطلاعات مربوط به تصاویر را به موتورهای جستجو یا صفحه خوانها (screen readers – برای کاربران نابینا) میدهد. همچنین به آن Alt Text هم میگویند.
Analytics
علم جمعآوری، تحلیل و تفسیر دادهها، تا در گامهای آینده از تجربیات و اطلاعات گذشته استفاده کنیم.
Anchor Text
کلمه یا کلماتی از لینک که میتوان از بر روی آنها کلیک کرد. این کلمات باید حاوی اطلاعات درستی از صفحهای که به آن لینک شده است، باشد تا کاربر یا موتور جستجو بفهمد که آن صفحه درباره چه موضوعی است.
(Artificial Intelligence (AI
هوش مصنوعی (AI) علمی که در آن تلاش میشود کامپیوتر، رفتاری مانند هوش انسان داشته باشد. در اینجا به جای اینکه کامپیوتر از یک سری قوانین برنامهریزی شده (مانند الگوریتم) تبعیت کند، مانند مغز عمل کرده و توانایی یادگیری دارد. در هوش مصنوعی کامپیوتر میتواند بدون دخالت انسان تصمیم گیری کند.
Authority
ترکیبی از فاکتورهایی که موتور جستجو برای دسترسی به یک سایت از آن استفاده میکند تا بتواند سایت را رتبهبندی کند.
B
B2B
مخفف business-to-business است. در سئوی B2B، چرخه خرید طولانیتر، محصولات و خدمات گرانتر و مشتریها افراد حرفهای هستند.
B2C
مخفف business-to-consumer است. در سئوی B2C، چرخه خرید کوتاهتر (البته به نوع کسب و کار بستگی دارد)، محصولات و خدمات (معمولا) ارزانتر و مشتریها افراد عادی هستند.
Backlink
به تمامی لینک هایی که به سایتی اشاره داشته باشند بک لینک می گویند و بر اساس رتبه و ارزش لینک می توان آنها را تقسیم بندی کرد.
Baidu
معروفترین موتور جستجو در چین است که در ژانویه ۲۰۰۰ به وسیله رابین لی (Robin Li) و اریک شو (Eric Xu) ساخته شد.
Bing
موتور جستجوی متعلق به شرکت مایکروسافت است. بینگ در ژوئن ۲۰۰۹ جایگزین Microsoft Live Search شد. از سال ۲۰۱۰ و بر طبق قراردادی که در ژوئن ۲۰۰۹ بین شرکتهای مایکروسافت و یاهو شکل گرفت، موتور جستجوی بینگ جستجوهای یاهو را نیز انجام میدهد.
Black Box
جعبه سیاه یک برنامه کامپیوتری پیچیده است که درک کاملی از آن وجود ندارد. میتوان ورودی و خروجی این برنامه را ارزیابی کرد ولی فرآیندی که در برنامه انجام میشود، محرمانه است. برای مثال الگوریتم گوگل یک جعبه سیاه میباشد.
Black Hat
تکنیک های کلاه سیاه که استفاده از آنها می تواند جریمه های سنگینی را به وب سایت تحمیل کند مثل BNP و همچنین تاکتیکهای ریسکی که با Google’s Webmaster Guidelines در تناقض باشد. [Google’s Webmaster Guidelines در پایین توضیح داده میشود.]
Blog
بلاگ در گذشته وبلاگ (web logs یا weblogs) خوانده میشد. ولی این نامها گیجکننده هستند چون میتواند به معنی فایل ثبت وقایع سرور (server’s log files) باشد. به همین خاطر نام کوتاه شده بلاگ به جای وبلاگ روی کار آمد.
Bounce Rate
در صد بازدیدکنندگانی که تنها از یک صفحه از سایت دیدن میکنند و بدون آنکه به صفحات دیگر بروند، سایت را ترک میکنند. مقدار Bounce Rate بستگی زیادی به نوع کسب و کار دارد. هر چند محتوا و مسائل دیگر هم روی آن اثر میگذارد. بر طبق گفته گوگل Bounce Rate به طور مستقیم بر رتبهبندی این موتور جستجو تاثیر نمیگذارد.
Bot
ربات های خزنده ای که به صورت مشخص به دنبال بررسی وب سایت هستند و داده ها را جمع آوری می کنند.
Branded Keyword
کلیدواژههای دارای علامت تجاری : در مورد عبارتهایی به کار میرود که کاربر از آنها برای جستجو استفاده میکند و کاملا با نام شرکت یا علامت تجاری آن تطابق دارد. به عنوان نمونه عبارتهای “NetAfraz Iranian”، “NAI” یا “Netafraz.com” کلیدواژههای دارای علامت تجاری هستند.
Breadcrumb
یک عنصر ناوبری (navigational element) است که کاربر از طریق آن مشخص میکند که در کدام قسمت سایت قرار دارد.
Broken Link
لینک خراب لینکی است که خطای ۴۰۴ not found را به کاربر نمایش میدهد. عمدتا علت خرابی لینک یکی از موارد زیر است:
- وبسایت آفلاین باشد.
- سایت حذف شده باشد و تغییر مسیر (redirect) برای هدایت بازدیدکننده به سایت جدید در نظر گرفته نشده باشد.
- URL سایت مقصد عوض شده ولی تغییر مسیری در نظر گرفته نشده باشد.
C
Cache
این تکنولوژی، به طور موقت محتوای سایت را ذخیره میکند تا در دفعات بعدی سایت در زمان کوتاهتری برای کاربران لود شود.
Cached Page
تصویر سایت زمانی که موتور جستجو در آخرین بار به اطلاعات آن دست پیدا کرد.
Canonical URL
یک المان کد HTML است. در زمانی که URLهای مختلف، محتوای شبیه به هم دارند، این المان یکی از URLها را انتخاب کند. با این کار از تکثیر محتوا جلوگیری میشود و نمره منفی در سئو برای وب سایت در نظر گرفته نمی شود.
ccTLD
مخفف country-code top-level domain میباشد. برای مثال در سایتهای ایرانی (که پسوند .ir دارند) ir، ccTLD است.
Click Bait
محتوایی که با فریب کاربران آنها را وادار به کلیک کردن میکند. معمولا این کار با وعدههای دروغین یا عنوانهای اشتباه انجام میشود. سایتها با این کار درآمد تبلیغاتی کسب میکنند.
(Click-Through Rate (CTR
نرخ کلیک بر روی لینک سایت را نمایش می دهد.
Cloaking
یعنی URL و محتوایی که به موتور جستجو نشان داده میشود، با محتوایی که به کاربر نمایش داده میشود فرق کند.
CMS
مخفف Content Management System میباشد. یک اپلیکیشن متکی بر وبسایت که میشود از آن برای ساخت، آپلود و مدیریت ابزارهای دیجیتالی و بسیاری از اهداف دیگر استفاده کرد.
Co-Citation
حالتی را نشان میدهد که دو سایت با همدیگر در یک سایت سومی لینک داده شوند. گاها این دو سایت خودشان به هم ارجاع ندادهاند. موتورهای جستجو از این راه برای تعیین موضوعات مشابه استفاده میکند.
Comment Spam
کامنتهای بیکیفیت که اغلب بدون داشتن موضوعیت، به وسیله باتهای اسپم نوشته میشود. هدف این کامنتها این است که بتوانند برای سایت خود لینک ورودی رایگان تهیه کنند. ولی در نهایت این لینکها برای ترفیع سایت مفید واقع نخواهد شد.
Competition
رقابت : دو نوع رقابت وجود دارد:
- Direct Competitors: رقبای مستقیم شرکتهایی هستند که یک محول یا خدمات را ارائه میدهد، و مشتریان آنها، چه در دنیای آنلاین چه در دنیای آفلاین، یکی است.
- SEO Competitors: شرکتهایی هستند که رقابتشان بر سر کلیدواژهها و مشاهده پذیری در موتورهای جستجو است. ولی این شرکتها، محصولات متفاوتی عرضه میکنند و مشتریان متفاوتی دارند.
Content
- محتوا به مجموعه کلمات، عکسها، ویدیو و صوتهایی گفته میشود که اطلاعاتی را به کاربران انتقال میدهد.
- محتوا، در کنار لینک، از مهمترین فاکتورهای رتبهبندی سایت توسط گوگل است. موتورهای جستجو محتوای با کیفیت، مفید، معتبر و خاص را تشویق میکنند.
Content is King
اصطلاحی که سخنرانان و نویسندگان مجلات از آن استفاده میکنند و به این معنی است که در سئو و بازاریابی دیجیتال، محتوا نقش حیاتی دارد. این جمله به مقالهای از بیل گیتس با عنوان “Content is King” اشاره دارد که در ۳ ژانویه ۱۹۹۶ به چاپ رسید.
Conversion
زمانی است که کاربر به هدف خود در وبسایت دست پیدا میکند. مثالهایی از آن عبارتند از:
- کامل کردن فرآیند خرید
- اضافه کردن آیتمها به کارت خرید
- کامل کردن یک فرم
- اسمنویسی برای دریافت ایمیل خبری
- دیدن ویدیو
Conversion Rate
به معنی نرخ کامل کردن فرآیند در سایت است که بر حسب درصد گزارش میشود. برای محاسبه آن تعداد فرآیندهای کامل شده را بر ترافیک تقسیم کرده و در ۱۰۰ ضرب میکنیم.
(Conversion Rate Optimization (CRO
کارهایی که برای بالا بردن تعداد و کیفیت فرآیندهای کامل شده انجام میشود. از معروفترین این کارها میتوان به اصلاح طرح سایت یا تغییر قیمتها اشاره کرد.
Correlation
به رابطه بین دو یا چند المان گفته میشود. در سئو، معمولا از این اصطلاح برای اشاره به رابطه بین متغیرهای مختلف و رنکینگ سایت استفاده میشود. البته باید توجه شود که این ارتباط با علیت تفاوت دارد.
Crawl Budget
تعداد کل URLهای یک سایت که موتور جستجو میتواند و میخواهد اطلاعات درون آن را، در یک زمان معین، جمع آوری کند.
Crawl Error
- لینکی که بات موتور جستجو نمیتواند اطلاعات آن را به دست بیاورد.
- لینکی که یک خطای کد وضعیت ( مثل ۴۰۴-۴۰۳-۵۰۰) دارد.
Crawler
یک برنامه (بات) که موتور جستجو از آن برای جمع آوری اطلاعات از درون URLها استفاده میکند. از نامهای دیگر آن میتوان به Bot، Spider و Web Crawler اشاره کرد.
Crawling
به فرآیند جمعآوری اطلاعات از سایت گفته میشود. این اطلاعات برای آپدیت کردن و سازماندهی فهرست مطالب موتور جستجو استفاده میشود.
CSS
مخفف Cascading Style Sheets است و توضیح میدهد که المانهای HTML (مانند فونت و رنگ) چگونه باید در وبسایت به نمایش در بیاید.
Customer Journey
زمانی که کالا و خدمات شما برای مشتری احتمالی به نمایش در میآید. در اینجا تلاش بر این است که بازدید کننده مشتری شما بشود. اگرچه ممکن است Customer Journey در صنعتهای مختلف متفاوت باشید، ولی معمولا از چهار گام اصلی تشکیل شده است:
آگاهی، توجه، تصمیم و نگهداری. عبارتهای معادل شامل این موارد میشود: Buying Process، Consumer Decision Journey، the Customer Journey to Online Purchase، Marketing Funnel، Path to Purchase و Purchase Funnel.
D
Data
اعدادی دقیق و مشخص که اطلاعاتی را در مورد مشتریان در بر دارد. تمام این اطلاعات برای ساخت استراتژی و تاکتیکهای سئو اهمیت دارد.
Dead-End Page
صفحهای است که به هیچ سایت یا صفحه دیگری لینک نمیدهد. وقتی یک کاربر یا بات به این صفحه میرسد، نمیتواند از آن سایت به جای دیگری منتقل شود.
Deep Link
- لینک به هر صفحهای غیر از صفحه اصلی (homepage).
- لینک به محتوای درون یک اپلیکیشن موبایل.
De-index
به حالتی گفته میشود که گوگل یک سایت یا صفحه را، به طور موقت یا دائمی، از لیست نتایج خود (و گاها از فهرست index خود) حذف کند. این اتفاق ممکن است به خاطر تنبیه یک سایت به خاطر رعایت نکردن Google’s Webmaster Guidelines باشد. نام دیگر این فرآیند Delisting میباشد.
Directory
لیستی از سایتها که به شکل خاصی طبقهبندی شده و توسط انسان نگهداری و ویرایش میشود. بسته به نوع دارکتوری، قرار گرفتن سایت در لیست میتواند پولی یا رایگان باشد. نامهای معادل برای این لیست Web Directory و Link Directory میباشند.
Disavow
اگر لینکهایی که به سایت شما داده شده است، لینکهای اسپم، مصنوعی و یا لینکهای کم کیفیت باشند، رنکینگ سایت شما دچار مشکل خواهد شد. اگر نمیتوانید این لینکها را حذف کنید، مثلا اگر لینکها در سایتی باشد که شما کنترلی روی آن ندارید، میتوانید از ابزار Google’s Disavow Tool استفاده کنید تا به گوگل بگویید که آن لینکها را نادیده بگیرد.
DMOZ
پروژه دایرکتوری آزاد. لیستی از وبسایتها که به وسیله انسان ویرایش میشد. این دارکتوری در ۵ ژوئن ۱۹۹۸ روی کار آمد و فعالیت آن در ۱۷ مارس ۲۰۱۷ متوقف شد.
Do-follow
لینکی که از نشانه “nofollow” استفاده نمیکند. در واقع همان لینک است.
Domain
آدرس یک وبسایت. در این آدرس یک پسوند مثل com. و یا ir. وجود دارد.
Domain Authority
- قدرت و اعتبار یک سایت که با گذر زمان به دست آمده است. اگر سایت معتبر یک صفحه جدید در خودش اضافه کند، این صفحه قبل از آنکه سایتهای دیگر به آن لینک کنند یا در موردش حرفی بزنند بازدیدکننده پیدا خواهد کرد و رتبه خوبی به دست میآورد.
- نمرهای بین ۰ تا ۱۰۰ که شرکت MOZ (این شرکت در زمینه نرمافزارهای سئو فعالیت میکند.) به یک سایت نسبت میدهد و توانایی سایت برای بالا بردن رتبه خود را میسنجد.
Doorway Page
صفحاتی که فقط میخواهند در مورد چند کلیدواژه خاص رتبه خوبی در موتور جستجو داشته باشند. این صفحات تنها برای انتقال کاربران به سایتهای دیگر استفاده میشوند.
DuckDuckGo
موتور جستجویی که در ۲۸ سپتامبر ۲۰۰۸ راهاندازی شد. این موتور جستجو به خاطر احترام به حریم خصوص کاربران شهرت پیدا کرده است. در DuckDuckGo از بیش از ۴۰۰ منبع، از جمله DuckDuckBot، Bing و Yandex برای بهبود فرآیند جستجو استفاده میشود. در سال ۲۰۱۶ چهار میلیارد جستجو در DuckDuckGo انجام شد.
Duplicate Content
زمانی است بخش قابل توجهی از محتوای یک صفحه در صفحهای از همان سایت یا سایت دیگر وجود داشته باشد.
Dwell Time
به فاصله زمانی بین کلیک بر روی یک نتیجه جستجو و بازگشت دوباره کاربر به صفحه نتایج جستجو گفته میشود. اگر این زمان کوتاه باشد (برای مثال کمتر از ۵ ثانیه باشد)، موتور جستجو آن را نشانهای از کیفیت پایین صفحه تشخیص میدهد.
E
E-commerce
به معنی تجارت الکترونیک است که در آن خرید و فروش به صورت آنلاین انجام میشود.
Editorial Link
لینکی که یک سایت به سایت دیگر میدهد، بدون آنکه سایت لینک شده تقاضا یا پولی بابت این کار پرداخت کرده باشد. همچنین به آن Natural Link هم میگویند.
Engagement Metrics
روشهای اندازهگیری میزان ارتباط کاربران با سایت و محتوای آن. از جمله فاکتورهای این اندازهگیری میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- Click-through rate
- Conversion rate
- Bounce rate
- Time on page/site (که در ادامه به آن اشاره میشود.)
- Dwell time
- کاربران جدید و کاربران قدیمی
- فراوانی بازدید
Entities
مردم، مکانها، سازمانها، سایتها، حوادث، گروهها، واقعیتها و مسائل دیگر.
External Link
آدرس ها و لینک های خارجی که به یک وب سایت اشاره دارند.
F
Featured Snippet
در بعضی از جستجوها، مخصوصا زمانی که سوالی مطرح شده باشد، گوگل در ابتدای صفحه نتایج و در بالای بقیه لینکها، جعبه کوچکی قرار میدهد که در آن به شکل مختصر (و گاها همراه با شکل و نمودار) به آن سوال (جستجو) پاسخ میدهد. در این جعبه، آدرس، عنوان، تاریخ انتشار و لینک صفحهای که مطلب از آنجا برداشته شده، آمده است. این جعبه با نام Position Zero هم شناخته میشود.
Findability
میزان سادگی پیدا شدن سایت توسط کاربر یا موتور جستجو را میرساند.
Footer Link
لینکهایی که در پایین صفحه سایت آمدهاند.
G
موتور جستجویی که در سپتامبر ۱۹۹۸ به وسیله لری پیج (Larry Page) و سرجی برین (Sergey Brin) راهاندازی شد. گوگل به شکل بنیادی از دارکتوریهای تهیه شده به وسیله انسان فاصله گرفته و بر تکنولوژی جمع آوری اطلاعات (crawling) و یک الگوریتم پیچیده تکیه کرده است. گوگل، تقریبا در همه کشورها، پر استفادهترین موتور جستجو به حساب میآید.
Google Analytics
یک برنامه تحلیلی وب رایگان است که میتواند رفتار کاربران، منبع ترافیک، عملکرد محتوا و خیلی فاکتورهای دیگر را بررسی کند.
Google Bomb
عملیاتی که باعث میشود یک سایت در جستجوی یک عبارت هیجانانگیز یا مجادلهای در رتبه اول نتایج جستجو قرار گیرد. این کار زمانی اتفاق میافتد که تعداد زیادی از سایتها در یک موضوع خاص به یک سایت مشخص ارجاع داده باشند. برای مثال در سال ۲۰۰۳ صفحه بیوگرافی جرج بوش در کاخ سفید (President George W. Bush’s White House bio) در صفحه نتایج جستجوی عبارت “miserable failure” رتبه اول را داشت.
Googlebot
سیستم جمعآوری اطلاعاتی که گوگل از آن برای پیدا کردن و اضافه کردن صفحات جدید ، به فهرست خود استفاده میکند.
Google Dance
به دورهای گفته میشود که در آن گوگل فهرست جستجوی خود را به روز میکند. این کار تقریبا ماهی یک بار انجام میشود. این اصطلاح از سال ۲۰۰۲ مرسوم شد.
Google Hummingbird
یک الگوریتم جستجوی گوگل است که در سپتامبر ۲۰۱۳ یک ماه بعد از شروع به کار آن به طور رسمی اعلام شد. هدف Hummingbird شناخت کامل مفهوم عبارت جستجو شده (و نه فقط استفاده از کلیدواژهها) میباشد تا به این طریق نتایج بهتری را در دسترس کاربران قرار دهد.
Google Panda Algorithm
یک آپدیت بزرگ الگوریتم گوگل که ابتدا در فوریه ۲۰۱۱ اجرا شد، و تعداد زیادی از آپدیتها هم به دنبال آن شکل گرفتند. هدف آن کاهش مشاهدهپذیری سایتهایی با محتوای بیکیفیت است. در سال ۲۰۱۶، پاندا بخشی از الگوریتم رتبهبندی مرکزی گوگل شد.
Google Penguin Algorithm
یک الگوریتم بزرگ گوگل که در آوریل ۲۰۱۲ روی کار آمد، و بعدا چند بار به روز رسانی شد. هدف پنگوئن کاهش مشاهدهپذیری سایتهایی است که بیش از اندازه بهینه شده باشند یا به طور مفرط از تاکتیکهای اسپم (ساخت لینکهای بیکیفیت و پر کردن سایت با کلیدواژهها) استفاده کرده باشند. در سال ۲۰۱۶، پنگوئن بخشی از الگوریتم مرکزی گوگل شد.
Google Pigeon Update
اسمی است که در صنعت سئو (و نه توسط خود گوگل) به آپدیت ۲۴ جولای ۲۰۱۴ داده شد. هدف پیجن بالا بردن دقت و فایده جستجوهای محلی است. در این آپدیت از فاکتورهای سنتی رتبهبندی گوگل استفاده شده و پارامترهای رتبهبندی مربوط به فاصله و مکان بهبود داده شده است.
Google RankBrain
به تغییر اساسی الگوریتم گوگل در اکتبر ۲۰۱۵ گفته میشود. هر چند ماهها قبل از آن به طور آزمایشی اجرا میشد. با RankBrain، گوگل ماشین لرنینگ را به الگوریتم خود اضافه کرد. در ژوئن ۲۰۱۶ مشخص شد که RankBrain در همه جستجوها شرکت دارد و در رنکینگ تاثیر میگذارد.
Google Sandbox
به دوره تاخیری گفته میشود که در آن سایتها نمیتوانند اثرات کامل بهینهسازی خود را ببینند. البته این یک نظریه مناقشهای است و گوگل خودش آن را تایید نکرده است.
Google Search Console
کنسول جستجوی گوگل امکانات مفیدی شامل توانایی رصد سایت برای شناسایی خطا و اندازهگیری سرعت، در اختیار کاربر قرار میدهد.
Google Trends
سایتی است که در آن میتوانید دادههای مربوط به آخرین گرایشات در جستجوها، عناوین جستجو و … را مشاهده کنید.
Google Webmaster Guidelines
راهنمای گوگل برای بهینهسازی سایت. این راهنما شامل قوانین و مقرراتی است که میتوان آنها را به طور خلاصه به شکل زیر بیان کرد:
- سایتی منحصر بفرد، با ارزش و جالب توجه برای کاربران بسازید، نه برای موتورهای جستجو.
- از تاکتیکهایی که موجب فریب کاربران میشود و برای بالا بردن رنکینگ سایت به کار برده میشود دوری کنید.
Gray Hat
تکنیکهایی که مطابق با Google Webmaster Guidelines هستند ولی بعدا المانهایی به آن اضافه میشوند که اندکی از قوانین انحراف پیدا میکنند.
Guest Blogging
یک تکنیک معروف ساخت لینک که در آن محتوا را برای سایتهای دیگر توسعه میدهیم تا آنها به ما لینک دهند. همچنین به آن Guest Posting هم میگویند.
H
Heading
تگهای سرآیند (heading tags) H1 تا H6 محتوا را بر حسب اهمیت به بخشهای مختلف تقسیم میکند (H1 برای بخشهای مهم و H6 برای بخشهایی با کمترین اهمیت).
Headline
یک تگ H1.
Head Term
یک کلیدواژه مشهور با حجم جستجوی بالا. معمولا استفاده از آن برای بهبود رنکینگ سخت است. همچنین به آن Head Keyword و Short-Tail هم میگویند.
Hidden Text
متن مخفی به هر متنی میگویند که برای کاربران غیر قابل مشاهده باشد. این متنها برای موتورهای جستجو نوشته میشوند و مقدار زیادی کلیدواژه در آن وجود دارد. البته این کار مخالف با قوانین Google’s Webmaster Guidelines است و میتواند منجر به جریمه از طرف گوگل شود. مثالهایی از متنهای مخفی در زیر آمده است.
- متنی که خیلی ریز باشد و نتوان آن را خواند.
- متنی که همرنگ پسزمینه باشد.
- متنی که با استفاده از CSS آن را مخفی کرده باشند.
Hilltop Algorithm
این الگوریتم با تاثیر پذیرفتن از HITS (که در ادامه آمده است) طراحی و در سال ۲۰۰۳ به الگوریتم گوگل اضافه شد. این الگوریتم به بعضی صفحات و سایتها وضعیت “expert” (یا متخصص) را نسبت میدهد. این صفحات یا سایتها در مورد یک موضوع خاص حرف میزنند و صفحات سایتهای دیگر هم، که در مورد آن موضوع نوشته شدهاند، لینک میدهند.
HITS Algorithm
مخفف Hyperlink-Induced Topic Search میباشد. HITS Algorithm به یک الگوریتم تحلیل لینک گفته میشود که در آن، مقیاس ارزیابی، علاوه بر محتوا و لینکهای ورودی، لینکهای خروجی هم هست.
Homepage
صفحه اصلی یا صفحه خوشآمدگویی یک سایت است.
.htaccess File
یک فایل پیکربندی سرور است که میتوان از آن برای اصلاح URLها استفاده کرد.
HTML
این کلمه مخفف Hypertext Markup Language میباشد. تگهای HTML المانهایی در کدزنی هستند که برای افزایش تاثیر سئو در وبسایتها و صفحات استفاده میشود.
HTTP
این کلمه مخفف Hypertext Transfer Protocol میباشد و نشان میدهد که دادهها چگونه از یک سرور به مرورگر منتقل میشود.
HTTPS
این کلمه مخفف Hypertext Transfer Protocol Secure میباشد. HTTPS با استفاده از گواهینامه اس اس ال (که در پایین در مورد آن بحث خواهد شد) دادههایی که بین سایت و مرورگر رد و بدل میشود را رمزگذاری میکند. HTTPS یکی از فاکتورهای رتبهبندی در گوگل است.
Hub Page
یک منبع معتبر (مثل صفحه یا مقاله) که در مورد یک موضوع یا (کلیدواژه خاص) تهیه شده و مرتبا آپدیت میشود و مردم هم به آن لینک میدهند. خود این صفحه نیز به منابع و سایتهای مناسب ارجاع میدهد.
I
Inbound Link
لینکی به یک صفحه سایت که از طرف سایت دیگری باشد. برای مثال اگر ما سایت گوگل را لینک کنیم، این لینک برای گوگل یک Inbound Link (یا لینک ورودی) محسوب میشود.
Index
پایگاه دادهای که موتورهای جستجو از آن برای ذخیره و بازیابی اطلاعات جمعآوری شده استفاده میکند.
Indexability
امکان این که بات موتور جستجو بتواند یک صفحه را در Index خود قرار دهد.
Indexed Page
به صفحهای میگویند که اطلاعات آن جمعآوری شده و در فهرست موتور جستجو قرار گرفته است. این صفحه در جستجوهای مرتبط در صفحه نتایج به نمایش در خواهد آمد.
Information Architecture
ساختار یک سایت و اینکه محتوا و عناصر ناوبری در کجای سایت قرار داشته باشند.
Information Retrieval
فرآیند جستجوی اطلاعات (متن، عکس، ویدیو و غیره) در یک پایگاه داده بزرگ و ارائه این اصلاعات به کاربر.
Internal Link
به Website Navigation رجوع شود.
IP Address
مخفف Internet Protocol Address میباشد و به دو دسته زیر تقسیم میشود:
- اشتراکی : زمانی است که چند وبسایت از یک آدرس استفاده میکنند.
- اختصاصی : زمانی است که یک وبسایت آدرس منحصر به خودش را داشته باشد.
هیچ کدام از اینها در رنکینگ سایت شما تاثیر ندارد، ولی آدرس اختصاصی میتواند سرعت سایت شما را افزایش دهد.
J
(JavaScript (JS
یک زبان برنامه نویسی است که به کاربر اجازه میدهد، محتوا، لینک و المانهای دیگر را به شکل دینامیکی به سایت اضافه کند. جاوا اسکریپت میتواند کار جمعآوری اطلاعات از سایت را برای موتور جستجو سخت کرده و زمان بالا آمدن سایت را برای کاربر افزایش دهد.
K
Keyword
کلمه یا عبارتی که متخصصین سئو از آن استفاده میکنند تا رنکینگ سایت را بالا ببرند و کاربران بتوانند آن سایت را در جستجوهای خود پیدا کنند. زمانی که کاربر یک عبارت را جستجو میکند، اگر این عبارت با کلیدواژههایی که در سایت استفاده شده است خوانایی داشته باشد، احتمال این که رنکینگ سایت در آن جستجو بالا برود بیشتر میشود. کلیدواژهها معمولا بر گفته از موضوع مطالب، ایدهها و سوالات است. همچنین به آن Keyphrase هم میگویند.
Keyword Cannibalization
یک نوع رقابت با خود است و زمانی پیش میآید که صفحات مختلف یک سایت در یک جستجوی مشخص رتبه بالایی پیدا میکنند. این اتفاق ممکن است منجر به کاهش CTR، conversion rates و کم شدن اعتبار سایت شود.
Keyword Density
چگالی کلیدواژهها را در محتوای یک صفحه سایت مشخص میکند. هیچ مقدار مشخصی برای چگالی کلیدواژهها، برای بالا بردن رتبه سایت معین نشده و اصلا بعید است که این فاکتور تاثیری در رنکینگ سایت داشته باشد.
Keyword Research
فرآیند کشف موضوعات، عناوین و عباراتی که کاربران در هنگام جستجو از آنها استفاده میکنند. همچنین در این فرآیند مشخص میشود که از هر عبارت چقدر استفاده میشود. ابزارهای رایگان و پولی بسیاری برای انجام این کار تهیه شده و در دسترس مردم قرار گرفته است.
Keyword Stuffing
اضافه کردن کلیدواژههای بی ربط و یا تکراری به صفحات سایت به این امید که رنکینگ سایت در جستجو بالا برود. این تاکتیک اسپم مخالف قوانین Google’s Webmaster Guidelines است و میتواند منجر به مجازات سایت از طرف گوگل بشود.
Knowledge Graph
یک پایگاه داده که گوگل از آن برای نمایش اطلاعات و واقعیتهایی در مورد مردم، مکانها و … استفاده میکند. این اطلاعات در Knowledge Panel به نمایش در میآید (که در ادامه آن را توضیح میدهیم).
Knowledge Panel
جعبهای که در بالا یا سمت راست صفحه اول نتایج جستجوی گوگل ظاهر میشود. در این جعبه، متناسب با جستجویی که انجام شده است، اطلاعات و واقعیتهایی در مورد مردم، مکانها و … به نمایش در میآید. همچنین لینکی از سایت منبع هم در آن موجود است.
KPI
این کلمه مخفف Key Performance Indicator میباشد. یک روش اندازهگیری برای مشخص کردن این مسئله است که آیا به اهدافمان رسیدهایم یا خیر.
L
Landing Page
- هر صفحهای که بازدید کننده میتواند به آن سر بزند.
- یک صفحه که به طور خودکفا مشتریان را جذب کرده تا آنها نیازهای خود را در آن سایت برطرف کنند.
(Latent Semantic Indexing (LSI
یک روش بازیابی اطلاعات است که به موتور جستجو کمک میکند تا مفهوم دقیق کلمات را تشخیص دهد. امروزه LSI نقش مهمی در سئو ایفا نمیکند.
Lead
شخصی است که به میل خود آدرس ایمیل (و معمولا سایر اصلاعات شخصی خود) را در اختیار سایت قرار میدهد. این شخص ممکن است به کالا یا خدمات شما علاقهای نداشته باشد ولی امیدوار است که سایت شما در جایی به دردش بخورد.
Link
ارتباطی بین دو سایت که از طریق کد HTML ساخته میشود. لینکها به کاربر این قدرت را میدهد تا از صفحهای به صفحه دیگر برود و به شبکههای اجتماعی و اپلیکیشنها سر بزند. لینکها در موتور جستجو برای ارزیابی و رنکینگ سایت نقش حیاتی دارد. همچنین به آن Backlink هم میگویند.
Link Bait
یک محتوای تاثیرگذار که نظر کاربران در سراسر نقاط جهان را به خود جلب میکند و باعث جذب لینک به سایت میشود.
Link Building
فرآیندی که برای جذب لینک از سایتهای معتبر و مرتبط طراحی شده است تا به این شکل رنکینگ سایت شما در جستجوها بالا رود. این کار به صورتهای زیر انجام میشود:
- دسترسی به رسانهها، بلاگ نویسان، سایتداران و سایتهای پر نفوز
- جذب طبیعی لینکها (Editorial Link) با استفاده از نشر محتوای با کیفیت
- پرداخت پول برای جذب لینک
- ایجاد مشارکت و کمک گرفتن از شریک
- به صورت دستی، مثلا با اضافه کردن سایت به دارکتوریهای آنلاین یا سایتهای ریویو
Link Equity
ارزش لینکهای ورودی که با معیار ارتباط، اعتبار و اعتماد سنجیده میشود.
Link Farm
زمانی است که چند سایت (معمولا با استفاده از برنامههای اتوماتیک) به هم لینک میدهند. هدف این سایتها این است که با این کار رنکینگ خود را بالا ببرند. این کار یک تاکتیک اسپم محسوب میشود. همچنین به آن Link Network، Blog Network و Private Blog Network هم گفته میشود.
Link Profile
هر نوع لینکی که به یک وبسایت خاص داده میشود. کیفیت پروفایل لینک هر سایت به عواملی چون نحوه به دست آوردن این لینکها و anchor text استفاده شده در آنها بستگی دارد.
Link Velocity
به سرعت جمعآوری لینک در یک سایت گفته میشود. اگر تعداد لینکهایی که به یک سایت خاص داده شده است به سرعت افزایش پیدا کند، میتواند نشانهای از اسپم یا بازاریابی ویروسی (viral marketing) یا یک اتفاق خبرساز در سایت باشد که عمدا یا سهوا رخ داده است.
Log File
فایلی که اطلاعات کاربران از جمله آدرس IP، نوع مرورگر، Internet Service Provider (ISP)، تعداد کلیکها و غیره در آن به ثبت رسیده است.
Log File Analysis
به فرآیند تحلیل دادههای فایل log گفته میشود. این تحلیل برای شناسایی علایق و سلیقههای کاربران و نحوه عملکرد کاربران و باتهای موتور جستجو انجام میشود.
Long-Tail Keyword
- یک عبارت چند کلمهای خاص که معمولا نشاندهنده علاقه بالا به خرید است.
- کلیدواژههایی که زیاد معروف نیستند و حجم جستجوی کمی دارند و معمولا نقش زیادی در بالا بردن رنکینگ دارند.
M
Machine Learning
بخشی از هوش مصنوعی است که در آن یک سیستم با استفاده از دادهها یاد میگیرد که یک فرآیند پیچیده را بدون دخالت انسان انجام دهد.
Manual Action
به مجازات از طرف گوگل گفته میشود. در اینجا یکی از کارمندان گوگل، سایت را (به طور دستی) بازبینی میکند و اگر با قوانین Google’s Webmaster guidelines مغایرتی مشاهده کند، سایت جریمه میشود. این ارزیابی ممکن است از کل سایت یا بعضی صفحات آن باشد. جریمه به صورت کاهش رتبه یا خروج کامل سایت از لیست نتایج گوگل است.
Meta Description
تگی است که به سرآیند سند HTML اضافه میشود. این تگ توضیحی از محتوای صفحه ارائه میدهد. Meta Description در الگوریتم رتبهبندی نقشی ندارد ولی معمولا محتوای آن در snippet نمایش داده میشود. اگر این توضیح دقیق و جذاب باشد، کاربر را مجاب میکند که بر روی لینک سایت کلیک کند.
Meta Keywords
تگی است که به سرآیند سند HTML اضافه میشود. تگهای که در اینجا میآیند در الگوریتم رتبهبندی نقشی ندارند. سالهاست که موتورهای جستجو، به خاطر سوء استفاده شدن از این تگها، نقش آنها را در رتبهبندی حذف کردهاند.
Meta Tags
اطلاعاتی است که در کد منبع (source code) HTML وجود دارد و توضیحی در مورد محتوای سایت به موتور جستجو میدهد. تگ عنوان و Meta Description نمونههایی از این نوع تگها در سئو هستند.
Metric
راهی برای ارزیابی عملکرد و میزان موفقیت فعالیتهایی است که در زمینه سئو انجام شده است.
N
Natural Link
به Editorial Link رجوع شود.
Negative SEO
تکنیکی است که بعضی اسپمها برای پایین آوردن رنکینگ سایتها انجام میدهند. این کار (که البته به ندرت اتفاق میافتد) به خاطر دشمنی و عمدتا از سمت رقیب شما انجام میشود.
Niche
به بازار یا حوزه فعالیت خاصی گفته میشود که از گروهی انسان با انگیزه تشکیل میشود.
Noarchive Tag
یک Meta Tag که به موتور جستجو میگوید صفحه شما را ذخیره نکند.
Nofollow Attribute
یک Meta Tag که به موتور جستجو میگوید، لینک خروجی را دنبال نکند. از این تگ معمولا زمانی استفاده میشود که سایت لینک دهنده نمیخواهد به این طریق به سایت لینک شده اعتبار ببخشد. برای انجام این کار از کد زیر استفاده میشود:
<a href=”http://www.example.com/” rel=”nofollow”>Anchor text goes here</a>
Noindex Tag
یک Meta Tag که به موتور جستجو میگوید صفحه را در index خود فهرستبندی نکند.
Nosnippet Tag
یک Meta Tag که به موتور جستجو میگوید در هنگام لیست کردن صفحه شما در نتایج جستجو، توضیحی در مورد آن نشان ندهد.
not provided
بعد از تغییرات امنیتی که در سال ۲۰۱۱ در موتورهای جستجو شکل گرفت، دادههای کلیدواژهها از Google Analytics حذف و به جای آن عبارت “(not provided)” نمایش داده شد. با این تغییرات دیگر نمیتوان تشخیص داد که کدام جستجو باعث شده که کاربر سایت شما را پیدا کرده است.
O
Off-Page SEO
کارهایی که برای تبلیغ محصول در خارج از سایت انجام میشود. برای مثال بازاریابی از طریق شبکههای اجتماعی، تبلیغ از راه ایمیل یا سایتهای معتبر و تولید محتوا در مورد محصول. همچنین این روش شامل بازاریابی آفلاین (مثلا در رادیو، تلویزیون و بیلبورد) هم میشود.
On-Page SEO
کارهایی که در زمینه سئو در داخل خود سایت انجام میشود. علاوه بر تولید محتوای مرتبط و با کیفیت، این کار شامل بهینهسازی کد HTML، معماری اطلاعات، ناوبری وبسایت و ساختار URL میشود.
Organic Search
سایتهایی که به طور طبیعی و بدون پرداخت پول در صفحه نتایج موتور جستجو ظاهر میشوند. این سایتها که رتبه خود را از طریق الگوریتمهای تحلیلی موتور جستجو پیدا کردهاند مرتبطترین نتایج به کلیدواژههای جستجو را در اختیار کاربران قرار میدهند.
Orphan Page
به صفحهای گفته میشود که هیچ سایتی به آن لینک نداده باشد.
Outbound Link
لینکی که بازدیدکننده را به یک سایت دیگر انتقال میدهد.
P
PageRank
بر طبق گفته گوگل، PageRank معیاری برای اندازهگیری اهمیت یک صفحه بر اساس لینکهای ورودی به آن صفحه است. به طور ساده، اگر سایت دیگری به سایت شما لینک دهد، PageRank سایت شما افزایش پیدا میکند. البته تاثیر لینکها برابر نیست. نام این الگوریتم از روی نام یکی از مؤسسان گوگل، لری پیج (Larry Page) گرفته شده است.
Page Speed
زمانی لازم برای لود شدن سایت است. سرعت سایت یکی از فاکتورهای رتبهبندی سایت است.
پیشنهاد می کنیم با خرید هاست از نت افراز سرعت و سئو یکی از سرویس های ما را به صورت رایگان تست کنید و از عودت وجه ۷ روز رایگان استفاده کنید
Pageview
صفحهای که در مرورگر لود میشود.
Paid Search
تبلیغاتی پولی که در بالای نتایج ارگانیک (organic results) در صفحه نتایج جستجو ظاهر میشود.
PBN
مخفف Private Blog Network است. به Link Farm رجوع شود.
مخفف Portable Document Format است. PDF فایلیست که شامل متن، عکس، لینک، ویدیو و … میباشد.
Penalty
به Manual Action رجوع شود.
Persona
یک صورت تصویرسازی شده از یک کاربر یا مشتری ایدهآل که رفتار، نیازها، گرایشات و هدفهایش بر طبق دادههای واقعی طرحریزی شده باشد. همچنین به آن Buyer Persona یا Marketing Persona هم میگویند.
Personalization
به معنی سفارشی کردن است و به حالتی گفته میشود که موتور جستجو از تاریخچه جستجو، تاریخچه مرورگر، مکان و روابط کاربر برای تهیه لیستی از سایت در صفحه نتایج جستجوی آن کاربر استفاده میکند.
PHP
یک زبان برای تهیه فایلهای آغازگر (scripting) است و میتوان با آن در وبسایت محتوای دینامیکی ساخت.
Piracy
موتورهای جستجو میخواهندکه رتبه سایتهایی که کپیرایت را رعایت نمیکنند کاهش دهد.
Pogo-sticking
به زمانی گفته میشود که کاربر مرتب از صفحه نتایج به یکی از سایتهای لیست شده رفته و سپس، از آن سایت به صفحه نتایج برگشته و این کار را تکرار میکند. همچنین به تعریف Dwell time هم نگاه کنید.
Position
به Rank رجوع شود.
PPC) Pay Per Click)
نوعی تبلیغ است که در آن به ازای هر کلیکی که بر روی لینک سایت میشود، پولی از آن سایت دریافت میشود. ترکیب PPC و سئو میتواند منجر به افزایش کلیکها و conversions بشود.
Q
QDF
مخفف Query Deserves Freshness میباشد و زمانی است که موتور جستجو سایتهای جدید را در بالای نتایج قدیمیتر قرار میدهد.
Quality Content
محتوایی که به شما کمک میکند تا در کار و اهداف بازاریابی خود به موفقیت دست پیدا کنید.
Quality Link
یک لینک ورودی که از یک سایت سرشناس و معتبر به سایت شما داده میشود.
Query
کلمه یا عبارتی که کاربر در موتور جستجو وارد میکند. همچنین به آن a search هم میگویند.
R
Rank
مکان یک سایت در لیست نتایج ارگانیک یک جستجو.
Ranking Factor
عنصری که در الگوریتمهای پیچیده تعیین Rank سایت شرکت میکنند. این الگوریتمها مشخص میکنند که در هر جستجوی خاص مکان سایت در لیست نتایج باید کجا باشد. سالهاست که گوگل میگوید در الگوریتمهایش از بیش از ۲۰۰ فاکتور مختلف استفاده میکند تا بهترین نتایج را به جستجو کننده ارائه دهد. همچنین به آن Ranking Signal هم میگویند.
Reciprocal Links
حالتی است که دو وبسایت توافق میکنند که به یکدیگر لینک دهند.
Redirect
تکنیکی است که کاربر یا موتور جستجو را به سایتی غیر از سایت مورد نظرش انتقال میدهد (البته سایت جدید هم در سطح سایت قبلی است). دو حالت در اینجا وجود دارد:
- ۳۰۱: حالت دائمی.
- ۳۰۲: حالت موقتی.
Referrer
دادههای URL که سورس سایت خواسته شده از طرف کاربر را معین میکند.
Reinclusion
فرآیند درخواست از موتور جستجو تا سایت یا صفحهای که از لیست index حذف شده است را دوباره به آن بازگرداند.
Relevance
روشی است برای موتور جستجو تا تشخیص دهد محتوای یک سایت چقدر با عبارت مورد جستجو همسو است.
Reputation Management
کارهایی که باعث میشود یک محصول تجاری یا شخص وجهه مثبتی در فضای آنلاین پیدا کند. برای این کار باید میزان مشاهدهپذیری نظرات منفی در مورد آن محصول تجاری یا شخص را به حداقل رساند. همچنین به آن Online Reputation Management و Public Relations هم میگویند.
Responsive Website
سایتی که طوری طراحی شده است تا خود را با اندازه صفحه نمایش کاربر تطابق دهد. چه صفحه نمایش کامپیوتر باشد چه صفحه نمایش موبایل.
Rich Snippet
دادههای ساختار یافتهای که به کد HTML یک سایت اضافه میشود تا اطلاعاتی را در اختیار موتور جستجو بگذارد. این اطلاعات بعدا در صفحه نتایج جستجو نمایش داده میشود و جلوه خوبی به آن میدهد.
robots.txt
یک فایل متنی (text) است که به باتهای موتور جستجو میگوید که کدام قسمتهای سایت باید نادیده گرفته شوند.
(Return on Investment (ROI
روشی برای بررسی عملکرد سئو است. برای محاسبه آن مقدار عایدی به دست آمده از نتایج ارگانیک جستجو را به هزینهای که برای سئو انجام شده، تقسیم کرده و در ۱۰۰ ضرب میکنیم.
S
Schema
شکلی از میکروداده است که برای تهیه توضیحات پیشرفته به سایت اضافه شده و در نتایج جستجو نمایش داده میشود.
Scrape
تکنیکی برای کپی برداری از محتوا و اطلاعات یک سایت با استفاده از یک برنامه کامپیوتری. موتورهای جستجو، مانند گوگل، از این کار برای تهیه فهرست خود استفاده میکنند. همچنین به آن Web scraping هم میگویند.
Search Engine
یک برنامه کامپیوتری است تا کاربر بتواند از طریق جستجو به اطلاعاتی (مانند فایل، سایت یا صفحه) که در فهرست index آن برنامه قرار دارند دست پیدا کند. فهرست index با استفاده از crawler (که در بالا توضیح داده شده) ساخته و آپدیت میشود. آیتمهایی که در این فهرست قرار دارند با استفاده از یک سری الگوریتمها، تحلیل و رتبهبندی میشوند. همچنین به تعریفهای Baidu، Bing، DuckDuckGo، Google، Yahoo و Yandex هم نگاه کنید.
(Search Engine Marketing (SEM
این عبارت به جنبههای گسترده تلاش برای بالا بردن مشاهدهپذیری سایت در صفحه نتایج موتور جستجو اشاره میکند. این کار شامل فعالیتهای رایگان و پولی میشود.
(Search Engine Optimization (SEO
به فرآیند بهینهسازی سایت – و محتوای آن – گفته میشود تا سایت جایگاه خوبی در صفحه نتایج ارگانیک موتور جستجو پیدا کند. برای کار در سئو لازم است بدانیم که موتورهای جستجو چگونه کار میکنند، مردم از چه کلمات و عبارتهایی برای جستجو استفاده میکنند و هدف آنها از جستجو چیست. اگر روی سئو در یک سایت کار شود، آن سایت مورد پسند کاربر و موتور جستجو قرار خواهد گرفت. سئو ترکیبی از کارهای تکنیکی (یا همان on-page SEO) و بازاریابی (یا همان off-page SEO) است. همچنین به تعریفهای On-Page SEO و Off-Page SEO هم نگاه کنید.
(Search Engine Results Page (SERP
به صفحهای میگویند که نتایج جستجو در آن نمایش داده میشود. معمولا ۱۰ نتیجه در هر صفحه قرار دارد که بر طبق ارتباط با موضوع مورد جستجو چیده شدهاند. بسته به جستجوی انجام شده، اطلاعات و امکانات دیگری نیز ممکن است در صفحه به نمایش گذاشته شود که که شامل موارد زیر است:
- تبلیغاتی که در بالا یا پایین نتایج جستجوی ارگانیک به نمایش در میآید (AdWords Ads)
- (Featured snippets (Position Zero
- عکس
- اخبار
- سوالات وابسته
- جستجوهای وابسته
- نتایج خرید
- ویدیو
Search History
موتور جستجو، تمام جستجوهای کاربران، سایتهایی که کاربران بازدید کردهاند و تبلیغاتی که بر روی آنها کلیک کردهاند را ردگیری میکند. اگر کاربر وارد حساب خودش شده باشد، موتور جستجو بعدا از این دادهها برای سفارشی کردن جستجوهای آن کاربر استفاده خواهد کرد. همچنین به آن Web Browsing History هم میگویند.
Share of Voice
نسبت مقدار کلیکهایی که یک سایت در صفحه نتایج جستجوی یک عبارت دریافت میکند به مجموع کلیکهایی که رقیبان آن سایت از جستجوی همان عبارت دریافت میکنند.
Sitemap
به لیستی از صفحات یک سایت میگویند. دو نوع نقشه سایت داریم:
- HTML: این نوع نقشه سایت، که معمولا بر اساس عنوان طبقهبندی میشود، به کاربر کمک میکند تا به صفحات مختلف سایت سر بزند.
- XML: این نوع نقشه سایت، لیستی از صفحات سایت را در اختیار crawlerهای موتور جستجو قرار میدهد.
Sitewide Links
لینکی که در تمام صفحات سایت حضور دارد و معمولا در کنار یا پایین صفحه بلاگ و سایتهای که قالب مشخصی دارند، قرار میگیرد.
Social Media
پلتفرمهایی که در آن کاربران میتوانند با هم رابطه داشته باشند. همچنین میتوانند در آن محتوا تولید کرده یا به اشتراک بگذارند.
Social Signal
هر فاکتوری که نشان دهنده اعتبار و تاثیر در وبسایتهای شبکه اجتماعی است. برای مثال، اعتبار اجتماعی کاربر در Twitter. اگرچه بسیاری از مطالعات نشان میدهد که Social Signal در رنکینگ سایت تاثیر میگذارد، گوگل اعلام کرده که سیگنال اجتماعی به طور مستقیم بر رتبهبندی سایت تاثیر ندارد. سایتهای مشهور که روابط رسانهای بالایی دارند ترجیح میدهند روی فاکتورهای دیگر سرمایهگذاری داشته باشند.
Spam
به Webspam رجوع شود.
Spider
به Bot رجوع شود.
Split Testing
یک آزمایش کنترل شده برای مقایسه حداقل دو سایت است تا ببینند متغیرهای مختلف چه تاثیری در conversion میگذارد. بعد از اینکه صفحات برای مدت زمانی نسبتا طولانی مورد بازدید کاربر قرار گرفت، دادههای مرتبط با عملکرد آنها جمعآوری شده و سایت برنده از روی آنها مشخص میشود. همچنین به آن A/B Testing هم میگویند.
SSL Certificate
یک گواهی دیجیتالی برای تصدیق هویت سایت و رمزدار کردن اطلاعاتی – که با تکنولوژی Secure Sockets Layer به سرور ارسال میشود – مورد استفاده قرار میگیرد.
Status Codes
پاسخی است که در زمان کلیک کردن بر روی لینک از طرف سرور ارسال میشود. چه لینک سایت یا فایل باشد، چه لینک سابمیت کردن یک فرم. در سئو چند کد وضعیت HTTP از اهمیت بالایی برخوردارند، که عبارتند از:
- ۲۰۰ (خوب)
- ۴۰۴ (پیدا نشد)
- ۴۱۰ (دیگر اینجا نیست)
- ۵۰۰ (خطای سرور داخلی)
- ۵۰۳ (سرور در دسترس نیست)
Stop Word
کلماتی هستند که زیاد مورد استفاده قرار میگیرند. مانند a، at، for، is، of، on و the. در گذشته، موتورهای جستجو، به خاطر صرفهجویی در زمان، این کلمات را در فهرستبندی خود نادیده میگرفتند. البته موتورهای جستجو در طول زمان تغییرات زیادی داشتهاند و این کلمات ارزش معنایی بالایی دارند. توصیه میشود در سئو زیاد نگران این کلمات نباشید.
Subdomain
به یک قسمت جدا از نام دامنه اصلی میگویند. برای مثال https://help.netafraz.com یک زیردامنه از دامنه اصلی https://www.netafraz.com میباشد.
T
Taxonomy
سازماندهی و طبقهبندی وبسایت تا کاربران بتوانند مطالب آن به راحتی پیدا کنند و کارهای خود را به صورت آنلاین در سایت انجام دهند.
Time on Page
یک تخمین غیر واقعی از مدت زمانی که یک کاربر در وبسایت وقت صرف میکند.
Title Tag
یک تگ متای HTML که عنوان صفحه را مشخص میکند. به طور کلی این تگ عنوانی را موتور جستجو در صفحه نتایج نشان میدهد، مشخص میکند. بنابراین لازم است که از کلیدواژههای مناسبی در آن استفاده شود. همچنین این تگ باید طوری نوشته شود که برای کاربران جذابیت داشته و آنها را به کلیک کردن روی لینک تشویق کند. تگ عنوان باید کمتر از ۶۵ کاراکتر داشته باشد.
(Top-Level Domain (TLD
به پسوند آدرس سایتها گفته میشود که شامل موارد زیر هستند:
همچنین به آن gTLD )Generic Top-Level Domain) و Domain Extension هم میگویند.
Traffic
مردم (و یا باتهایی) که از سایت شما دیدن میکنند.
Trust
توضیحی در مورد سابقه یک نام دامنه میدهد؛ اینکه آیا شهرت خوبی به دست آورده یا اینکه به قوانین پایبند بوده و … .
TrustRank
یک تکنیک تحلیل لینک است که سایتهای خوب را از سایتهای اسپم جدا میکند.
U
(User-Generated Content (UGC
به هر نوع محتوایی – ویدیو، پست، کامنت، ریویو و غیره – که توسط کاربران یا مشتریان ساخته میشود.
Universal Search
زمانی است که یک موتور جستجو نتایج را از چند پایگاهداده اختصاصی بیرون میآورد و در یک صفحه نتایج (SERP) به نمایش در میآورد. این نتایج شامل عکس، ویدیو، خبر، کالا و … میشود. همچنین به آن Blended Search هم میگویند.
Unnatural Link
هر لینکی که گوگل به آن بدگمان باشد؛ یعنی از نظر گوگل فریبنده باشد. این نوع لینکها مجازاتهای گوگل را در پی خواهد داشت.
URL
مخفف Uniform Resource Locator است و به یک رشته خاص از کاراکترها گفته میشود که به ریسورس سایت منتهی میشود.
URL Parameter
عبارتی که به یک URL اضافه میشود تا بتوانیم مکانی که ترافیک از آنجا میآید را ردگیری کنیم. برای مثال در رشتهای که در پایین آورده شده URL Parameter بولد شده است.
https://www.netafraz.com/?utm_source=share-back-traffic&utm_medium=desktop-share-button
همچنین به آن Query String هم میگویند که نتایج آن در گوگل انالاتیکس قابل مشاهده است.
Usability
نشان میدهد که استفاده از سایت شما چقدر برای کاربران ساده است. طرح سایت، سازگاری با مرورگرها و بسیاری فاکتور دیگر همه در افزایش Usability سایت شما نقش دارند.
User Agent
نرمافزار web crawling.
(User Experience (UX
احساس کلی یک کاربر بعد از آنکه از محصولات و سرویسهای شما استفاده کرد.
V
Vertical Search
یک جستجوگر که در آن فقط به یک عنوان، محتوا یا رسانه خاص توجه شده است. برای مثال در یوتیوب فقط به ویدیو توجه میشود، در آمازون توجه به خرید و فروش است و در کایاک (Kayak) جستجوهای مرتبط با مسافرت انجام میشود.
Virtual Assistant
باتی است که از پردازش زبان طبیعی برای انجام کارها، مثلا جستجو، استفاده میکند. برای نمونه میتوان به بات Siri شرکت اپل یا بات Cortana شرکت ماکروسافت اشاره کرد.
Visibility
به امتیاز و مکان یک سایت در نتایج جستجوی ارگانیک گفته میشود.
Voice Search
یک تکنولوژی که به کاربر اجازه میدهد عبارت مورد جستجو را در وسیله الکترونیکی خود بگوید و طور آنلاین کار جستجو را انجام دهد.
W
Webpage
به سندی گفته میشود که در شبکه جهانی وب وجود دارد و کاربران میتوانند با استفاده از مرورگر خود آن را مشاهده کنند.
Website
مجموعهای از صفحات که در یک جا میزبانی میشوند.
Website Navigation
ناوبری وبسایت اتصالی است که یک وبسایت بین صفحات خود ایجاد میکند تا کاربر بتواند از یک صفحه به صفحه دیگر برود. ناوبری وبسایت به چند شکل مختلف انجام میشود که شامل موارد زیر است:
- Main Navigation: عنوان و موضوع اصلی وبسایت شما.
- Secondary Navigation: مطالبی که به موضوع اصلی ارتباط دارند.
- Footer Navigation: این مورد شامل لینکهایی میشود که به صفحاتی مهم در زمینه حرفه یا محصول شما داده میشود. البته این صفحهها در رنکینگ شما تاثیری نمیگذارند. برای مثال لینک به صفحه About Us یا privacy policy از این نوع لینکها هستند.
- Related Links: که معمولا در سمت راست یا پایین محتوا قرار میگیرد. همچنین به آن Most Popular، Most Read یا Trending Now هم میگویند.
- Content Links: لینکهایی که داخل محتوای اصلی قرار میگیرند.
- Breadcrumb Navigation: امروزه این نوع ناوبری کمتر مورد استفاده است. به دنبالهای گفته میشود که به کاربر میگوید که در کجا قرار دارد. برای مثال: Home > SEO > Link Building > What Is Website Navigation?.
همچنین به آن Internal Links ) or Internal Linking) یا Site Architecture هم میگویند.
Webspam
هر روشی که برای فریب دادن الگوریتمهای موتور جستجو و/یا کاربران به کار برده میشود. همچنین به آن Black Hat SEO، Spam، Spamdexing، یا Search Spam هم میگویند.
White Hat
تاکتیکهایی که با Google’s Webmaster Guidelines سازگاری دارد.
Word Count
تعداد کل کلماتی که محتوا را تشکیل میدهد. اگر این تعداد خیلی کم باشد ممکن است نشانهای از کم کیفیت بودن محتوا باشد.
Word Press
یک سیستم مشهور برای نوشتن و مدیریت محتوا.
X
XML
از Extensible Markup Language میآید و به زبانی گفته میشود که موتور جستجو از آن برای درک دادههای یک سایت استفاده میکند.
XML Sitemap
لیستی از تمام صفحات یک سایت که موتور جستجو باید آن را بداند.
Y
Yahoo
یاهو در آپریل ۱۹۹۴ به دنیا آمد و در دهه ۱۹۹۰ شهرت بسیار چشمگیری داشت. جستجوها در این سایت از ژوئن ۲۰۰۰ تا سال ۲۰۰۴ بر عهده گوگل بود (که در آن زمان شهرت زیادی نداشت). همچنین از سال ۲۰۱۰ جستجوهای یاهو به وسیله موتور جستجوگر شرکت ماکروسافت، بینگ، انجام میشود.
Yandex
مشهورترین موتور جستجو در روسیه که در ۲۳ سپتامبر ۱۹۹۷ به وسیله Arkady Volozh و Ilya Segalovich تاسیس شد.
منبع: Search Engine Journal
بازدیدها: ۰